Kotikansainvälisyys

nolun kielivalikoima

NoLussa on erittäin laaja valikoima kieliä, joiden opiskelun voit aloittaa lukiossa. Tarjolla on saksaa, ranskaa, venäjää ja espanjaa. Kielten tunneilla ei keskitytä ainoastaan sanaston ja kieliopin pänttäämiseen, vaan samalla opit myös eri kielialueiden maantieteestä ja kulttuurista. Kielten opiskelu avartaa maailmaasi!

Meillä voi myös jatkaa A-saksan opiskelua!

Ranskat opiskelijat elokuvissa

Entäs A-ruotsi? Meillä on tarjolla A-ruotsia, jonka voi valita myös keskipitkän oppimäärän lukeneet opiskelijat.

vaihto-oppilaat nolussa

Nousiaisten lukiossa voi kansainvälistyä myös kotoisasti koulunkäynnin ohessa! Meillä on vuosittain joko vuosivaihto-oppilaita ja/tai vaihto-oppilaita koulun omien Erasmus+-vaihtojen kautta. Meillä vaihdossa olevat opiskelijat osallistuvat oppitunneille muiden joukossa ja heidän kanssaan voi jutella koulun käytävillä ja ruokalassa. Kannattaa käyttää tilaisuus hyväkseen ja rohkaistua juttelemaan vaihtareiden kanssa! Samalla kartutat omaa kielitaitoasi, opit uusista maista, ja ymmärrät miten muut meidät näkevät.

Mitä mieltä Pedro, Alberto ja Carlos olivat Erasmus-vaihdostaan Nousiaisten lukiossa?

Espanjan tunnilla tekemässä yhdessä tehtäviä espanjalaisen Erasmus+-vaihto-oppilaan kanssa.

vierailevat opettajat

Koulussamme käy joka vuosi ulkomaisia opettajavieraita tutustumassa suomalaiseen lukioon. He vierailevat oppitunneilla ja pitävät pieniä opetustuokioita mm. eri kielten tunneilla.

Marraskuussa 2023 koululla vieraili Fulbright-opettajavaihdossa Turun yliopistolla oleva sosiologian professori James Hawdon, joka piti opiskelijoillemme englanninkielisen luennon aiheesta rikollisuus Suomessa ja Yhdysvalloissa.

Espanjalainen opettaja María del Prado vieraili koulussamme elokuussa 2023 ja piti espanjan tunnilla opetustuokion kulttuuriaiheesta.

kansainväliset apuopettajat

Lukiolla on ollut useita opetusharjoittelijoita Saksasta, jotka tulevat meille suorittamaan opettajaopintoihinsa kuuluvaa harjoittelua. Harjoittelijat viipyvät luonamme muutaman kuukauden, ja he seuraavat oppitunteja ja pääsevät myös pitämään niitä itse. Kokemukset ovat olleet antoisia molemmin puolin!

RAQUEL DEL MORAL 2023

Tässä apulaisopettaja Raquel del Moralin ajatuksia harjoittelustaan NoLussa:

Hello! My name is Raquel del Moral, I am a student from Marburg, a small city in Germany. I am studying to become an English and Spanish teacher. Part of these studies is a seven-week long internship, in which we are supposed to figure out our personal role as a teacher and if the profession we chose suits us. Usually, these internships are done in Germany. However, I decided to go abroad for that experience.

I fell in love with Finland in 2018, when I visited a friend. I have wanted to come back ever since, and this internship seemed to be the perfect opportunity, as the Finnish educational system is highly valued in Germany and I was therefore curious to see why exactly.

I was super nervous on my first day of school in Nousiainen. From what I had heard, trainees are often seen as a burden in schools, at least that was what many of my friends had told me about their internships in Germany. I imagined to be even more of a burden for the teacher collective in Finnland, as I don’t even speak or understand their mothertongue.

Luckily, the staff of Nousiaisten Lukio turned out to be a group of some of the nicest people I have ever met. I was greeted and welcomed incredibly warmly and was allowed to follow the teachers around and learn as much as possible. Additionally, I got to teach so many lessons and try out so many ideas and activities on my own. I was always taken seriously by every single one of the staff members. They listened to me when I was frustrated because something didn’t work out as planned, they supported me whenever I felt unsure about some lesson content, and they made me feel like I was one of them. Furthermore, and most importantly, it was amazing to see how all them love their job and see how much they give in order to be good at it.

I quickly realized that Finnish students differ a lot from Germans. To understand and overcome these cultural differences was quite a challenge at first, but ultimately, I think i managed to find my place. I was able to teach high school classes as well as middle school classes and they made it all so incredibly easy for me to enjoy them. I met curiosity, politeness and occasionally some sympathetic cheekyness. All of them really put an effort in whatever I had planned on doing with them, even though I am pretty sure I shocked and swamped some of them with my “German methods” and ideas.

I feel overwhelmingly lucky to have had the chance to teach and learn in Nousiainen. I learned a lot about myself and my role as a teacher. I regained confidence and the certainty to have chosen the right job for my future. Therefore, I would like to thank each and every person, no matter student or teacher, that I met during my internship. Thank you for teaching me so many life lessons, your culture and even parts of your language, which was hella challenging! You all made it the enriching experience it was and I will always remember my time at your school with a smile on my face. I will come back, for sure!

Kiitos Nousiaisten Lukio and Henrikin yhtenäiskoulu!

• Description text goes here